The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 3 14 januari - Kissenödigt

Kategori: Indien 2019

En ny morgon har vaknat i Dehli. Dimman ligger tät över staden. Det är lite kyligt. Vi sov båda dåligt i natt så det var segt att ta sig upp när klockan ringde 06:00. Men upp kom vi, packade och intog en lika spartansk frukost som i går :)

Abi kom och hämta oss för färd mot Agra. Då vi bodde på fel sida Dehli tog det en evighet att komma in i centrum för at hämta papper, tanka och kolla däcken. Killen på bilden kollade däcken.

Då jag var trött och hade lite huvudvärk hade jag hällt i mig en massa vatten innan vi åkte och fortsatte fylla på med både vatten och läsk i bilen. Jag är bra på att hålla mig länge vilket som vanligt gjorde att när jag väl sa att vi behövde en toapaus så var vi mitt på motorvägen och det tog ett bra tag innan vi kunde svänga av. Massa gropar, vägbulor och liknande gjorde ju inte saken bättre. :(
Nu var det verkligen kris!!
Måste sett rätt så kul ut när jag snabbt försökte ta mig till toaletten utan att kissa på mig på vägen. Phu, det var minsann nära ögat.
Tänk att denna färglada lilla butik skulle kännas som himmelriket:)

Vi fortsatte vår färd mot Agra, fångade en fågel vid en av tullstationerna

Sedan till slut var vi framme i Agra!
Bussen som kör fram till entrén var full så vår guide på plats fixade fram en cykel rickshaw. Då vi var 3 personer som skulle åka med så fick guiden sitta på sadeln med sina ben mellan Tobias ben såg rätt kul ut. Föraren fick stå och trampa hela vägen, visserligen inte så långt men i alla fall.

Säkerhtskontrollen var diger, värren än på flygplatserna, man fick bara ha kamera/telefon och pengar typ. Vår guide berättade historien kring Taj Mahal, ett kärlekstempel. Taj Mahal är ett mausoleum som mogulhärskaren Shah Jahan lät bygga till sin älsklingshustru, Mumtaz Mahal.
Byggnaden påbörjades 1532 och blev klar kring 1643.
Shah Jahan var den yngste sonen och för att få tillgång till tronen mördade han sina äldre bröder. Han avsattes 1658 av sin son  Aurangzeb och tillbringade sina sista år som stadsfånge på Röda fortet i Agra med utsikt mot Taj Mahal.

Alla 4 sidor av Taj Mahal ser lika dana ut. Helt klart värt resan dit. Synd att man inte kan se på bilderna hur vackert och storslaget det var. Mäktig känsla :)

Allt arbete är naturligtvi gjort för hand. De små blommorna i ramen runt gör man genom att hacka ut fomen ur marmorn sedan lägga i slipade stenar i rätt format. Inget är målat utan allt är uthackat slipat och limmat för hand. Längre ner berättar jag mer.

Det finns även 2 exakt lika dana moskeér på var sida om Taj Mahal.

Nu var vi lite sega och hungriga så nästa tur gick till Hotellet vi hade för denna natten.
Vi checkade snabbt in och åkte sedan vidare för att få i oss lite mat  Abi tog oss till ett matställe som han trodde vi skulle uppskatta Golden Street Restaurant
Vi valde 2 rätter att dela på, idag blev det Chicken Boti Masala och Handi Mutton (lamm). Tobias fick sin efterlängtade Kingfisher (Indisk Öl).
Maten var mycket god, kycklingen lite mer kryddig, lammet otroligt mört och fint.

Sedan tog vi en tur till en av dem som renoverar och gör utsmyckningen på Taj Mahal. Det ärvs i generationer och det är bara de släkter som var med från början som får fortsätta restaurera. Varje fredag är Taj Mahal stängt för renoveringar. Det var den 14 generationen idag, Allt måste göras på samma gamla sätt.
Man slipar ut alla små små delar för hand i de olka fäger och former amn skall ha.Maskionen drivs för hand. med hjälp av en pinne och ett snöre.

Man lägger dem sedan (alla pyttesmå delarna) på marorplattan. Plattan har färgrats med henna, för att man skall kunna se när de ristar med mejsen runt och formar bilden. Varje blad/stärck/stens plats karvas ut för hand innan man med hjälp av samma typ av lim som användes vid starten. Stenen eller stenflisen sätts på plats.  Hennan tvättas sedan bort och stenen polerades.

Vi fick prova att karva ut ur marmorn, det var inte lätt. Verktyget är tungt och stenen är hård.

Naturligtvis var vi tvugna att köpa med oss minne hem gjorda på exakt samma sätt.
Fantastiksa arbeten hade de gjort,

Efter besöket var vi trötta och begav oss tillbaka till hotellet. Slappa, surfa, blogga och strax sova.
I morgon skall vi vidare till Jaipur, den rosa staden.