The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 5 den 16 januari - Isbitar och apor

Kategori: Indien 2019

Den andra dagen i Jaipur. Hotellrummet var svinkallt och vi vaknade som 2 isbitar. Sovit dåligt båda två då det som sagt var svinkallt och sängarna stenhårda. Vågade mig tillslut upp och in i duschen och hoppade tina med lite hett vatten. Nope, lite ljummet var allt det blev. Frös så jag skakade och måste erkänna att det nog aldrig tagit så lång tid att föna mitt korta hår, värmen från fönen fick mig att tina så smått.
Vi missförstod frukosttiden så när det ringde upp och undrade om vi inte vile ha lite frukost för det stänger nu fick vi skynda ner. Ingen frukt, bara indiska varianten. Blev en torr toast och ett glas juice.
Ok, inget att hänga läpp för, ny dag nya äventyr!

Abi, vår mycket trevliga och omstänksamma chaufför kom och hämtade oss. Dagens första stopp var
Amber Fort
Fortet ligger högt uppe på ett berg. Man kunde välja att ta sig upp med jeep, elefent eller gåendes. Vi valde givetvid gåendes. Tänkte räkna alla trappsteg vi tog upp och inne i fortet, men när vi passeerat 300 tappade jag räkningen och gav upp.

Det är en mur byggd runt hela fästningen och dalen med flertalet vakttorn och en mindre fästning.

En gigantisk fästning måste jag erkänna, vi höll nästan på att gå vilse i alla gångar våningar och rum.Grunden byggdes redan 967 av Raja Alan Singh. Själva fästiningen byggdes 1592 av Raja Man Singh. Den är byggd i röd sandsten och marmor och ligger på The Hill of Eagles. De kommande 150 åren har de byggs på och blivit ännu större.
Den är uppdelad i hela 6 separata huvudsektioner, alla med en egen "gate" och en egen trädgård.

Här kommer några blandade bilder från fortet.

Det finns många vackra utsmyckningar. Framför allt i den kungliga delen i spegelpalatset.
Massor med speglar med motiv och fäger. Mycket vackert.

Några apor satt och studera alla turister som vandrade runt i fortet.

På nervägen satt en man och spelade.

Till skillnad från natten så var det mycket varmt nu, en bit över 20 grader. Varma och svettiga efter alla trappor var vi åter nere och Tobias fick äntligen köpt sina solglasögon.

Nästa stopp var vid vattentemplet
Det ligger mitt ute i vattner. Idag används det inte, men det pratas om att det kasnke skulle bli en 5 stjärning restaurant. De fick man inte besöka, men såg vackert ut ensamt där ute i vattnet.

Vår färd gick vidare till kungagravarna, viloplats för kungarna av Jaipur.
Känd för sin arkitektur och även för sin "skengrav" av kung Sawi Jai Singh II som är begravd på annan plats. From 1733 har kremationen från alla Kachhwaha  som styrt burits ut hit.
Många fina utristningar.

Jaipur är även kända för sina smycken delstenar.
Vi fiick se hur det slipade stenarna och hur de sedan blev till vackra smycken.

Resan fortsatte sedan till Tempel of the monkeys, Aponar tempel.
Det låg också högt upp på ett berg så dags att knata uppåt igen.

Vi skulle inte ta någon guide här så vi började gå upp men blev stoppade. Ni kan inte gå själva de kan bli aggressiva och anfalla. Ok, då vill jag inte gå dit alls tyckte jag, Ingen fara vi skickar med en guide som tar hand om det. Vi dividerade lite och gick sedan med på det. Naturligtvis hade de inte behövts så det faktiskt inte var någn fara. De får mat regelbundet så de är inte intresserade av att jaga för mat.
Men men vi skall väl bli lurade några gånger under resan i alla fall.
Guidens engelska var inte så bra så har inte med så mycket av historien kring tmplet mer än att det var 900 år gamalt. På toppen fanns stod en dam som skulle välsigna oss, måla sträck i pannan och ge oss nått ris för att vi sedan skulle skänka pengar. Jag tackade nej då vi fått besked om att inte ge några pengar där. Tobias fick sin prick i pannan och var nöjd :)

Nu var vi lite trötta så 2 timmars vila på hotellet stod på schemat.
När vi kom upp till rummet fungerade inte elen, verkade som nyckeln inte ville aktivera den.
Vi valde att stunta i det fn. var ljust ut än så vi klarar oss en stund till.
Lite paus, surf och samtal med familj sedan var det dags att ta sig ut igen.

Vår chaufför Abi var lite dålig och skulle till läkaren så en annan kille kom och mötte oss och följde oss till en textil fabrik.
Här tillverkar de tryck för hand och använder endast organisk färg mm, De har fyrkantiga mönstermallar som de skapar för hand och som det sedan trycker om och om för att fylla tyget.

Stora bord läggs tyget ut på, just nu när jag tog bilden jobbade ingen. Färgerna komer bla från rödbetor och spenat mm.

Rullen på bordet var färditryckt tyg som skulle skickas vidare.
Intressant. Sedan fick vi givetvis se på deras tyger och vi föll får 2 stycken om vi hoppas kunna använda som överkast hemma. Det tillverkade även måttbeställda skjortot, kavajer och kostymer. Tobias beställde en kavaj och skjorta som vi får levererade i morgon bitti innan vi åker vidare till Mumbai.Jag fastnade åter igen för en sjal, den va så fin och så mjuk :)
Väl omhändertagna blev vi och Tobias bjöds åter på en stoor flaska Kingfisher, Strong :)

Vi fick eskort tillbaka till hotellet för att invänta Abi.

Dags för middag. Nu var vi hungriga och idag var det dags att köra veg.
Jag valde en Tali för det tycker jag är enklast då där finns flera olika rätter.

Tobia fick någon lite sötare grej med nötter (minns inte namnet)

Abi gjorde oss sällskap idag också :)

Nu tillbaka till hotellet.
Elen fungerade  magiskt igen :)
Vi bad om filtar så vi skulle få en liten chans att sova i natt.
Kopplade upp datorn för att skriva dagens blogg. Hade kommit en bra bit när Wifi slutade fungera.
testade, väntade och testade igen. Tappade sidan och bloggen stängdes osparad ner :(
Jag får erkänna att jag nog blev lite irriterad och funderade på att skicka datorn i väggen, men tog mig samman ;)
Då nätet är rätt svajjigt så tänkte vi vänta en stund, men inget hjälpte så vi ringde ner till receptionen som skickade upp en kille med ny kod. Tydligen fungerar de bara 1 dygn, kunde ju vara bra att informera om. Fast å andra sidan så kanske gästerna inte stannade längre än så här ...
Inga rekommendationer på detta hotellet från oss i alla fall.

Summa av dagen är bra upplevelser, bara hotellet som varit dåligt.