The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 6 den 17 januari - Packade

Kategori: Indien 2019

Tack vare extra filtar behövde vi inte frysa i natt. Sängarna var förstås lika hårda så man vaknade och fick byta ställning då och då. Men vi var ändå rätt så utvilade, fanns inte mer varmvatten idag så det blev en snabb dusch. Vi beslöt att skippa hotellfrukost och istället käka på flygplatsen. Klockan 8 kom de och levererade Tobias kavaj och skorta från skrädderiet och vi drog oss ner till bilen, 8:30 skulle vi köra mot flygplatsen. Plötsligt kom jag på att de hade ju inte haft med sig resten av de vi köpt. Abi ringde dem coh inom några minuter kom dom med sakerna. Tur vi kom på det innan vi körde.

Galen trafik som vanligt, men vi kom till flygplatsen i god tid och fick tacka Abi för denna gången. Vi räknade med att resten av resan skulle bli varmare så vi lämnade kvar våra ytterjackor i bilen.
Inchekningen gick fint och jakten på frukost startade.
Inget stort urval men hitta några chees and veg mackor. De kunde vi varit utan, var så mycket majonäs i så man mådde illa. Lyckades bara trycka i mig en halv halva.

Flygresan gick utan problem och tog bara 1,5 h istället för 2 som det stod på biljetten :)

Utanför flygplatsen slog värmen emot oss 31 grader fuktig värme. Skönt men varmt.
Vi fick bagaget och började jakten på tåget.

Vi hade bestämt att vi skulle ta local train. Mest för att vi ville. Nu visade det sig vara flera km till stationen så vi tog en rikshaw dit. Som vanligt försökte de sälja in hotell och annat på vägen. Då jag inte orkade dividera med dem sa jag att vi har vänner som möter oss på stationen som redan ordnat med allt. Nödlögn får man ta ibland ;)

Väl på stationen fick vi löst biljetter och letat oss fram till rätt plattform. 10 minuter senare kom tåget. Japp det var ett sådant tåg! Vi kastade oss på med våra väskor. På ett utrymme som ett större badrum var vi nog över 100 personer med resväskor, byttor, massa säckar, en duva och mycket mycket mer. Dörrarna på var sida stod öppna så 5-6 personer hägde utanför på var sida. Alla var vänliga och trevliga. Blev ingen bild då jag inte riktigt kunde få fatt i telefon eller kamera ...

Nu var vi i Mumbai och man kunde liksom känna det. även om det var 7 år sedan så var det liksom bekant. Vi valde att knalla samma väg som sist för att se om de hotellet stod kvar, det gjorde det.
Vi fick ett rum, inte så stort men de har wifi och sängarna var mjuka!

Klockan var nu redan 16:30 så vi tog några minuter på rummet och funderade kring dagens och morgondagens aktiviteter. Vi skall ta en läng härlig promenad i stan genom trafikkaos och bara njuta och så blev det. Vi valde att promenera ända bort till maknadsgatan, den måste vara mer än en km lång rad med massor och åter massor av stånd.

Köpte en läsk, men försöker dra ner på det så det blev en liiiiten flaska

Inte så mycket intressant men lite shoppat blev det. Jag köpte 2 små tunna sjalar och ett par semester byxor, Tobias hitta ett par röda jeans, keps och solglasögon. Fick bli en ryggsäck också så vi kan få plats mer mer saker :)

Det är en härlig känsla att bara promenera runt här till sorlet av alla människor och alla fordon. Vi insåg att klockan började nära sig halv åtta och vi kanske skulle äte något. Det är lätt att glömma när man är här ... vi tänkte ta något riktigt spännande idag ;)

Japp kyckling burgare på MC Donalds blev det. Men vi valde i alla fall chicken indian spicy och en chicken fajitas indian spicy så lite indiskt i alla fall.

På promenaden hem tog jag lite bilder på den färglada staden

En varm och lång dag som nog slutar med tidig sömn. I morgon satsar vi på Elephant caves och Gate of India.