The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 14 - Utcheckning och shopping

Kategori: Indien 2011

Så var det den allra sista dagen i Indien och Mumbai. Hur kunde 14 dagar gå så snabbt? Vi skulle checka ut senast klockan 12, men hade blivit lovade att få förvara bagaget på hotellet fram tills vi skulle åka till flygplatsen. Vi tillbringade god tid till att packa väskorna för att få plats med allt vi handlat under gårdagen samt för kostymen som skulle levereras vid 19 tiden.

Dagens andra mål var internatcafet och ladda upp Dag 13, denna dag var det faktiskt hyfsat svalt där inne. Eller så hade vi bara aklimatiserat oss :) Det var rätt mycket bilder så de tog sin lilla tid. Vi beslutade oss för att checka ut från hotellet innan vi fortsatte med dagens aktiviter. En sista frukost på Hotel Shivala för att ladda inför en dag på stan.
Vi ville få in så mycket som möjligt av staden och valde trots värmen att förflytta oss till fots. Under vår promenad så passerade vi något som vi antar var ett bröllop med orkester och en pyntad häst :)

Vi traskade runt för att shoppa lite till barnen och hade snart traskat ända ner till Fashion Street igen.
Med tanke på att det var så tidigt på dagen så var det inte lika enkelt att pruta som dagen innan. Men lite fynd hittade vi. Själv fick jag köpt mig min efterlängtade Indien väska och en svart skarf som jag bara "älskade" :)

Klibbiga av svett så gav vi oss ut på nästa jakt. Tobias ville ha en bra Indisk Wiskey med sig hem. Det är inte de enklaste att hitta alkohol i Indien. Få affärer och oftast lite dolda. Medans vi letade efter ett av våra nya favorit godis som vi sett någon dag tidigare sprang vi på en sådan butik. Vi kikade lite, men var osäkra på om vi borde handla det här eller på flygplatsen. Vi hade fått en hel del olika besked om vilket som var det bästa. Vi valde att höra oss för lite till innan vi handlade. Nu var värmen lite på gränsen och lite svalka kändes som ett måste. Vi hittade en av de restauranger som vi besökt tidigare och som hade AC. Vi blev genast igenkända och visades upp i AC avdelningen.
Vi bad servitören, eller vad han nu var, att föreslå något lätt.

Libanesiskt blev det idag.

Färsk annanasjuice. Den godaste som jag någonsin smakat!!!

Det där med resturanger är också en speciell upplevelse. Antalet personer som arbetar är säkert minst 3 dubbelt gentemot i Sverige. En som öppnar dörren från gatan. Sedan har vi de som visar plats och tar emot beställningen. De som dukar och serverar och sedan de som antagligen ligger längs ner på skalan, de som kommer och dukar av och torkar av borden. Det finns inte en chans att någon skulle göra den andres arbete ... konstigt system och jag undrar hur effektiv den egentligen är. Men ger ju fler arbetstillfällen. Hoppas att inte alla har dricksbaserad lön bara.

Vi fick nya reseförslag av mannen som tog beställningarna och låg högst upp på skalan. Han bodde strax utanför Goa och hade en massa förslag på sevärdheter i sin hemby. Han gav oss sitt telefonnummer och bad oss höra av oss nästa gång vi besökte Indien så han kunde visa oss sin stad :) Alla är så trevliga mot oss. Vi passade på att fråga var han trodde det var bäst för oss att hitta bra Wiskey till bästa priserna. Helt klart här, dom luras bara på taxfree och de är inte billigt menade han. Vi valde att följa hans råd och leta i lokal buik. Det skulle finnas ytterligare en längre ner på gatan.

I många stora korsningar står det trafikpoliser, och der är en himla tur ... det är kaos där ... tänk på hur det hade sett ut annars?!

Med ny energi gav vi oss iväg på jakten efter denna andra butik, då de kanske hade större utbud. Det vi missat vid vårt förra besök på denna gata var att längre ner på gatan var den en stor marknad med MASSOR av människor och bilar. Var så trångt att man fick stånga sig fram i värmen. Vi letade och letade, men kunde inte hitta den. Vi valde då att fråga en lokal säljare om var vi kunde handla Wiskey. No no, you can't. Det var vad vi fick till svar, antar att han var en av dem som inte ansåg att man skulle förtära denna dryck. Vi beslöt oss för att stånga oss tillbaka till den första butiken vi hittat. Det tog lite tid. Var många människor att ta sig förbi. Knökfulla vägar att ta sig över ... tillslut hittade vi dock dit. Helt slut! Vi inhandlade lite och beslut oss sedan för att ta oss mot Hotellet för att fylla på i våra resväskor.
Vägen kändes mycket längre än vad vi mindes. Vi valde att göra en avstickare till Internetcafet för att fylla tiden fram till 19 när kostymen skulle ankomma.

Fem i sju ankom kostymen och allt packades ner i väskorna. Nu var de proppfulla. Vi beslutade oss för att vi faktiskt inte pallade promenera mer utan istället åka ut till flygplatsen fast flyget inte skulle gå förren efter midnatt. Taxin tog strax över en timme och sedan var vi på plats. Noggrann passkontroll bara för att få gå in på flygplatsen. Endast de som hade bokade flygningar kom in. Han kikade lite misstänksamt på oss, antar att han undrade vad vi var för galningar som kom så tidigt ... men släppte tillslut in oss i alla fall.

Fika, klädombyte och växling av Rs sedan öppnade incheckningen av bagage. Vi stod först i kön och höll andan när väskorna landade på vågen ... skulle detta gå ... enligt biljetten fick vi bara ha 23 kg. Båda väskorna vägde lite mer, men under 26 kg. Tydligen var de extra tjänstvilliga och väskorn fick passera :) Skönt!! Så var dom ur vägen och vi kunde knalla vidare. Naturligtvis krävdes att vi fyllde i en blankett med namn, passnummer, reseort, flight, yrke osv. Denna fick man visa tillsammans med passet för att få komma vidare mot handbagage scanningen. Tror vi fick visa våra pass minst 5 gånger denna kväll innan vi var inne vid gaterna. Tiden gick rätt så fort och snart var det dags att stiga ombord.

Dags att lämna Indien bakom sig och återvända till vardagen.