The Knutsons

Vår reseblogg

Safari, Aptjuvar, Motorproblem och solhatt

Kategori: Kenya 2018

Upp tidigt idag då vi har en bit att köra till nationalparken. Då jag inte sovit så mycket och gårdagskvällen blev sen tänkte jag att 4 timmars sömn behöver jag nog i alla fall så valde bort att gå upp tidigare för att hinna gymmet. Visste också att vi skulle promenera minst 2,5 timme under dagen.

Lite nyvakna och med frukost "to go" tog vi oss ut till bussen.

Idag hade jag bestämt att vi skulle ha sol så solglasögon och solhatt var med på bussen. Och solen kom 😀

Första anhalten före Hells Gate var en souvenirbutik. Lite prutning och shopping  sen kände vi oss alls lite lagom lurade. Då vi vet att förtjänsten från den butiken går till en byskola så kändes det ändå ok att vi betalat överpriser.

(null)

Väl framme vid Hells Gate så öppnade vi bussen och gick ut och sträckte på oss medan guiden ordnade med förberedelser.

Medan vi stod där kom 2 stycken babianer fram och kikade, en vuxen och en unge.

Vi fotade dom och plötsligt for den store iväg in i vår buss och fram till fruktkorgen och började trycka i sig frukt. Innan guiden lyckades jaga ut den hann den trycka i sig endel och hoppade sedan ut vis taket med en apelsin i handen. Allt gick snabbt och tyvärr fann vi oss inte snabbt nog så fick ingen bild på det. Rätt glad att jag inte satt kvar inne i bussen i alla fall 😜

Vår buss

Här kommer dom

Här sitter tjuven

(null)

Den lille gav vi en av de påbörjade frukterna

Sedan bar det iväg. Otroligt synd att foton Inte kan göra naturen rättvis.

Vi såg alla de djursryrt som finns i parken, har inte foton på alla, girafferna lyckades jag inte få med på bild (skall träffs giraff igen i morgon).

Några av djuren:

När vi kört en timme så stannade vi för en promenaden genom  vegetationen. Så fantastiskt vackert. Delar av bl.snfilmerns Tombrider och Django är inspelad här. Även inspirationen till lejonkungen sägs komma härifrån. Tyvärr ser man inte så bra på bilderna hur högt, djupt eller vackert det är. Måste verkligen upplevas. Säger bara Wow!!

(null)

"Tanten" i solhatt o magväska 😂

Efter Hells Gate var det dags för lunch.

En mycket trevlig restaurang med fantastisk exotisk omgivning. Det var buffé och mig veterligen innehöll den i alla fall inga testiklar ...

Nästa stopp var båtsafari bland flodhästar, ett rikt fågelliv och stränder med Zebror, gnu, hjortdjur, apor osv.

Så härligt att åka runt på denna stora sjön  och uppleva än mer 😀

Lång, solig och härlig dag och sedan dags att börja dra sig tillbaka mot hotellet.

Efter nån timme gick bussen sönder! Men måste säga att även det var en upplevelse. Stället vi gick stopp på kändes så där. Dom lyckades  jaga tag i en man som skulle vara mekaniker. Guiden ringde efter en backupbuss, under tiden jobbade en massa män för fullt och inom 45 minuter var vi redo att köra igen.

Effektiva och hjälpsamma var de i alla fall.

Under tiden dom fe jobbade med bilen kom en man fram till oss och ville lära oss Swahili, det gick sådär ...

Några bilder längs vägen

Vid 21 tiden var vi åter på hotellet och dags för middag.