The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 1 den 12 januari - Vila?

Kategori: Indien 2019

Nu är vi äntligen framme.
Kändes lite si sådär när vi satt på planet och väntade på starten och tittade upp mot taket och såg att det var en lagning med silvertejp. Asså visst har jag hört ett otal gånger genom åren att Silvertejp det kan fixa allt, men i alla fall ...

Men bevisligen fungerade det även denna gång :) och de är jag mcyket tacksam för :)
Flygresan gick bra. Vi serverades middag en stund efter start och även om den kanske inte ser mycket ut för värden så måste jag ändå säga att den var kryddig och mycket god till skillnad från knäckebrödet med tomatsås vi åt på Kastrup (pizzan).

Tanken var att vi skulle försöka sova lite på planet då vi är framme i Dehli vid 7 på morgonen (Indisk tid = + 4,5 timmar). Men de gick ju sådär, timmarna gick och tänkte att den sista timmen kan man kanske  få sova i alla fall ... precis när man började känna sömnen närma sig tändes belysningen i planet och det var dags för fika, FIKA typ klockan 2 på natten!! Jo då en blåbärsmuffins, en kanelbulle och apelsinjuce. Asså inte sjutton gick det att somna efter det. Det fick bli en ny plan, vi tar en vilopaus när vi kommer till hotellet istället :)

På flygplant möttes vi av den bokade taxin som tog oss till Radisson Blu i Dwarka, New Dehli. Mycket fint hotell i klass med våra bästa svenska. Kändes dock lite konstigt att vi var tvugna att gå genom en säkerhetskonroll för att få komma in på Hotellet, även väskorna röntgades ... Men det gick naturligtvis bra det också.
Härligt nu, nu skall vilas en stund!
Lurad, igen! Klockan var typ 9 här och vårt rum skulle inte bli ledigt förren vid 15 tiden. Men vi fick gärna sitta på hotellet och vänta. JAG, vänta i 6 timmar på ett rum så jag kan få vila en stund, HA nä de tror jag då inte! Har inte rest till Indien för att sitta flera timmar i ett Hotell och vänta på ett rum! Hmm!!

Vi slängde in bagaget i bagagerummet och frågade om enklaste vägen ner till city, Värdinnan såg lite förvirrad ut, skall ni åka dit nu? Japp sa jag och hon gjorde sitt bästa för att förklara, tyckte vi kunde ta en taxi, men de tyckte inte vi. Är man väl här så skall man väl även få träffa på invånaren och då är kollektivtafik en bra lösning. Vi lokaliserade metron som låg i närheten och tänkte att den kan vi ta. På vår station fanns endast biljettautomat och ingen att fråga hur systemet fungeade eller vilken hållplats vi skulle åka till så de var bara att testa sig fram. Även i metron skall alla medhavda väskor röntgas och man får gå igenom säkerhetskontrollen. Kan säga att all denna säkerhet fick mig att en kort stund känna mig lite olustig, men detgick snart över. Vi lyckades komma med metron och ta oss nästan ända fram till city, gick av en hållplats för tidigt men det var ju lätt fixat nu när vi nu visste hur det funkade :)

Vi började bli lite småhungriga då vi inte ätit sedan FIKAN på planet under natten. Mat stod på schemat, men först måste vi fixa simkorten. Var sjutton hittar vi simkort. Efter att ha vandrat lite planslöst blir vi stående vid en man vars butik städas, han stod utanför och inväntade öppningen, honom frågar vi! Lika hjälpsamma som vanlig :) Han följde med oss bort till en butik och instruerade dem vad vi ville ha. De fick kopia på pass, visum och tog foton, personuppgiter osv. Vi fick fatt i Vodafone 4G kort med gött om surf för en billig peng. Skulle bara ta 5h innan vi kunde aktivera (tog 24 timmar förra gången vi var i Indien). När vi ändå var igång så bokade vi en rundtur i Dehli  för idag och i morgon (vi var ju ändå inne i stan och äta och sova kan man göra sen. Vi har ju semeter och gott om tid :)) Bokade också de närmsta dagarnas schema med Agra (bl.a Taj Mahal), Jaupur, (den rosa staden) och inrikesflyget till Mumbai. Tjoho vi är igång nu!

Dagens rundtur i nya Dehli gick fint, lite trist att de stängt av halva stan då premiärministern skall hålla tal och det skall vara parad. Kaos i Dehli ändra fram till den 26 januari, Mao ni som tänkt åka hit, gör det inte mellan 10-26 januari.

Vi besökte bland annat The Tombgarden of Emperor Humayun.
En fantastiska byggnader, tinnar och torn, långa murar och stora trädgårdar.

Här fanns mängder av dessa små skänheter som hoppade runt.

Nedan lite bilder från besöket

Nedan bild är från Indiragandiflygplatserns p.hus ett akvatium

Litet besök på India Gate

Nu var det das för hotellet, mat och vila!!

Rum med vacker utsikt ner mot innergården med dam, fontäner och palmer. Andra sidan av rummet utikt rakt in i badrummet (finns gardin att dra ner), vet fler som råkat ut för likande utsikt på annan resa :)

Vi fick våra rum, fick tillslut i gång simkorten (jäkla rörig aktivering) oh det var dags för mat. Klockan var 18 och som sagt många timmar sedan fikan ... Trötta men nöjda med dagen gick vi mot hotellets restauranger ... stängda! Öppnar 19:00, men va sjutton!
Vi tog ett varv nere i shoppingcentrat och hittade ett litet hak där.
Det fick bli Kyckling i Het vitlöksås, stekt ris, thai spring rolls.

Jag tar tillbaka det där med att den mat vi ätit i Indien inte varit så stark. Denna kommer sätta fart på "lilla" magen. Men så gott det var :)
Nu är klockan snart halv nio på kvällen, maken snarkar rytmiskt och jag skriver sista raderna i dagens inlägg. Nu jäklar skall jag sova, nu kan inget hindra det!! *gäsp*

Natti natti, ses i morgon!