The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 14 den 25 januari - Superfast ... fast inte snabbt

Kategori: Indien 2019

Ny dag och dags för ny destination, hoppas vi i alla fall. Upp tidigt och packa, käka lite frukost och checka ut. Vi visste sedan igår vad det kostade att åka tur och retur så när vi fick de dubbla priset från hotellet för enkelresa så valde vi att promenera ut från området och tog en taxi där iställer. Fick den givetvis till halva priset utan att pruta.

Som vanlig lite stul med bältet, men de löste sig. Dags att åter igen ta en tur läng dödens väg. Efter vägen är det fullt med vaningsskyltar. Den som jag tycker är läskigast är en med en dödskalle, men lyckades inte få någon bild på den. Nedan ser ni den som också finns en massa av.

Dagens chaufför var av de järva slaget! Vissa delar av resan var jag helt säker på att vi skulle krocka. Vägarna är smala och slingriga men de stoppar dem inte från omkörningar i kurvorna med skymd sikt. Ett under att man inte får hjärtattack. Men som ni förstår så kom vi fram utan fysiska skador :)

Nu var det bara att hålla tummarna att vi skulle lyckas få biljetter också.

Väl på stationen så bestämde vi att först försöker vi ordna med biljett och sedan tar vi en cigg och handlar lite förnödenheter att ha på resan, Men detta är ju Indien så det blir liksom aldrig som man planerar :)

När vi kom in till biljettkontoret var där ingen kö alls!  ngen kö!!
Nästan skrämmande att kunna gå direkt fram till luckan. Vi bad om 2 biljetter till Mangalore. Ok snabbt snabbt sa han i luckan. Men den skulle gå vid 11 fick vi bsked om i går. Nu, 310 rupies tåget går nu ... Men AC och plats ... började vi, nej skynda den går nu, Vilket spår fick vi fram? Ut där sa han och pekade på dörren, jo tjena inte sjutton tror vi att tåget kör in och hämtar oss på biljettkontoret.
Ja ja vi skyndade ut till spåren och försökte febrilt läsa skyltarna för att förstå vilket spår.

På biljetten vi fått stod det att tåget skulle gå 9:35 och klockan var redan 9:40! Vi gav upp då det alltid tar ett tag innan man ser skyltarna på engelska och det inte stod tågnummer på biljetten. Vi frågade en herre som stod där. Ah, ingen fara tåget är försenat. Det kommer på detta spåret. Superfast tåg till Mangalore. Vi hade inte fått platsbiljetter och inte heller AC klass utan general, vilket vi redan lisat ut. Mannen berättade att det brukar alltid vara platser kvar i AC så han sa till oss att kliva på och leta upp konduktören så kan han säkert ordna, ni betalar till honom. Mycket omtänksam och trelvlig herre, Han stod och väntade på sin fru som skulle komma med samma tåg som vi skulle åka med.

Klockan 10 kom i alla fall tåget, inte hade vi vågat gå iväg för att varesig handla eller röka men vi hade ju biljetter!! Kom upp på tåget och Tobias gav sig iväg för att se om vi kunde få platser, det fick vi :)
Största utmaningen var att dra väskorna genom vagnarna, gången var smal och övergångarna mellan vagnarna supersmal, Men vi var där och påväg!

Så här glad var jag över att ha fått biljetter

Vagnarna var sådana sovvagnar och det hade tydligen sovit lite folk innan vi gick på.

Vi frågade konduktören när i skulle vara framme i Mangalore, klockan 14 svarade han.
Så vi var framme klockan 16 :)

Detta var ett sk "superfast" tåg. Det betyder inte att det går extra fort utan bara att den inte stannar på så många stationer. Resan tog 6 timmar. Vi skyndade ut och förbi alla "Taxi, taxi??" och ställde oss vid sidan av och tog ett välförtjänat bloss. Kollade upp sträckan till hotellet och njöt av vara framme i några minuter.

Så dags för en taxi till hotellet. Av någon anledning så ligger ofta stationerna i utkanten av städerna,
Resn gick smidigt och vi var snart på plats. Hotelelt var helt ok. Rent och snyggt.
Vi dumpade bagaget och gav oss ut en tur på stan.

Jösses, massor av försäljare, affärer och marknader. Tror man kan gå flera timmar utan att gå förbi samma ställe. Vi fick äntligen köpt kapsylöppnaren som vi saknat under resan, fick betala hela 0,70 kronor för den. Fick hittat bankomaten av rätt märke så vi kunde ta ut lite pengar och letade sedan bland alla försäljare för att hitta diet coke, men nope fanns inte någon stans. Hmmm ja ja. Köpte en tallrik färsk frukt att gå och smaska på medan vi spatserade vidare (syns i nederkant på bilderna )

Så var det det där med mat. Vi tänkte äta på hotellet så drog oss tillbaka dit. Middag börjar serveras 19:30 så vi passade på att fylla 2 tvättpåsar för att få tiden att gå. Kan ju vara bra att ha lite rena kläder även sista veckan ...

Middagen var mycket god. Vi var hungriga så glömde ta bilder på maten inann vi börjat äta ... Men idag blev det tawa-fried yeti ( färska tigerräkor gott kryddade med inhemsk kryddblandning) och så tror jag det var butter chicken masala. Gött som bara den!! :)

Efter maten fick vi själklart varmt vatten med lime för att skälja fingrarna

En liten tur kring poolen innan vi valde att dra oss tillbaka till rummet för blogg och vila

Planerar lite inför morgondagen och gäspar. Tobias har somnat medans jag skrivit här.