The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 15 den 26 januari - Strandade

Kategori: Indien 2019

Sovit lite si och så. Har jäkligt ont i höger axel/arm efter massagen vi tog för några dagar sedan. Men det lär väl snart gå över. Efter standardfrukosten så surfade vi runt lite för att se hur vi skulle ta oss till de ställen vi planerat besöka. Först skulle vi till en fyr som vi läst mycket om. Till slut hittade vi en adress och det skulle gå bussar dit. Men öh, här kommer typ en buss varje minut och fick ingen organisation på det så det fick bli en taxi iställer. Efter ca en halvtimme var vi ute på NITK Beach Lighthouse.
Hmm det var nog inte hit vi tänkt åka, tror vi googlat bort oss innan haha.
Men i slutändan var det ett mycket bra val. En jättefin strand och så gott som ensamma!
Var så härligt att promenera i vattenbrynet och njuta av stillheten :)

Mr Selfie var så klart i farten ... :)

Efter att ha njutit där ett tag försökte vi få fatt i en taxi för att ta oss vidare till nästa ställe ... men fanns ingen och numret vi fått till den som kört oss dit fungerade inte.
Jaja vi promenrade iväg en bit, hittade en försäljare som sålde kall cocacola i glasflaska. Satt fint i värmen. Vi fick sedan ta en rickshaw in till närmsta stad (bara några få km) och därifrån ta en taxi.

Nästa stopp var Pilikula Nisargadhama, en jätte stor område där de har parker, vattenland, scienscenter, zoo, medicinsk botanisk trädgård, hantverkarby (museum), golfbana och en massa annat.
Vi köpte en biljett som gällde för allt så kunde vi sedan välja vad vi ville se. Vi blev hänvisade till en storlek större variant av golfbil men tackade nej, vi går gärna. Men det är långt fick vi som var. Ok, sa vi.
Visst det var en liten bit att gå, men långt skulle jag inte vilja påstå, Det var nog mest att vi som vanligt väljer den varmaste tiden på dagen att promenera i stekande sol som tog lite på krafterna :)

När vi var påväg mot hantverkarbyn och museet stötte vi på en man som jobbade där. Mycket trevlig man som gjorde oss sällskap och berättade lite om sitt arbete. Han arbetade framför allt med att ta till vara naturen och dess produkter. De hade planterat massor med medicinska växter, utrotningshotade växter och träd. Han visade oss flera olika och vad de avändes till. Han berättade även att hans son varit i Sverige en tid när han studerade så han kände till Sverige. Han hade själv varit i Danmark i samband med att han arbetet på ett fartyg för många år sedan.

Han tog oss med till ett Guhtu hus.
Det är en manngårdsbyggnad. De byggs på ett speciellt sätt som gör att luft flödar igenom så det känns som om det var AC i huset, trots att det inte fanns något sådant allt.
Här hade de samla massor med olika möber, verktyg, folkdräkter och masker mm.
Mycket intressant!

Några bilder från master rummet, där fick endast ägaren själv vara.

Nedan en vagga

Bilder från köket

Den andra visade hur de skapade ett speciellt förvaringskärl för ris som gjorde att man kunde förvara riset i upp till 5 är.

Han visade och berättade en del kring ritualer och masker.
För att framföras i nedan masker tog det 3-4 timmar att göra sig i ordning med smink och klädnader.

De visade även "vanliga" dräkter som användes vid olika händelser.
Här nedan ser ni 2 av dem

Vår berättare skulle lämande oss för lunch så vi fortsatte själva vidare i huset.
Tog mängder med bilder så här kommer några till :)

Lite vätske och energipause fick det bli. Ananasjuice och eggpups.
Jag nöjde mig med juicen och överlät resten till Tobias när det visade sig att innehållet i den ena var en lökröra och i den andra ett halvt ägg och massa lök. Första jag tackat nej till att smaka här nere. Nope!
Enligt Tobias var de helt ok

Vi promenerade runt en stund till och valde sedan att lämna för återfärd till Hotellet.
Finns inga taxi så vi fick åter fatt i en Rickshaw som kunde köra oss hela vägen tillbaka till hotellet.
Vilken upplevelse. Rena rama rickshaw racet. Jäklar vad han körde, plattan i mattan.
Svalkade skönt men lite läskigt var det allt. Delar av turen har Tobias lagt ut på facebook för den som är sugen att se.

Tobias tog en liten paus på sängen medans jag surfade runt lite.
Ut på stan! Nu skulle vi ut på stan igen, jag ville få tag i ett par till av de goa byxorna mm.

Vi tog även en tur via fiskmarkanden

Vi gick runt ibland alla tusentals försäljare, men inga byxor till mig :(
Verkar som dessa endast finns på turiställen, får hoppas att det finns på nästa anhalt.
Tobias däremot fick fatt i 2 shorts och 2 piké tröjor!
Är rätt kul att promenera omkring och titta på allt. Skulle gjort det längre om det inte vore för att magen började kräva middag.

Vi valde att äta buffén på hotellet idag, den var så där. Tobias var mer nöjd än vad jag var.
Tog bara en bild på min efterrättstallrik idag :)

Ytterligare en dag går mot sitt slut.
I morgon skall vi reka inför nästa etapp i resan och denna gången förhoppningsvis få fatt på biljetter lite enklare :)