The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 17 den 28 januari - Tåg och skybar

Kategori: Indien 2019

Då var det dags att ta farväl av Mangalore för att ta oss till den sista punkten på resan, Kochi.
Nedan ser ni hela vår resrutt

Strax efter 7 på morgonen anlände vi till Mangalore Junction railway station redo för en tågresa på 8 timmar (om det inte blev förseningar).

Frukosten serverades innan vi hunnit lämna stationen.
Bröd, te och omelett

Vi hade fått biljetter till AC 3 tier så det var sängplatser.
Tobias provade ut den på andra våningen (är 3 våningar)

Och det dröjde inte länge förren han sov gott

Han sov större delen av resan, själv kunde jag inte sova utan passade på att fortsätta lyssna på min bok.
Tog några foton på vägen.

Efter halva resan fick vi sällkap av 2 indiska par varav de ena paret numera var bosatta i England.
Mycket prat om tennis och golf blev det. Vi fick även lite tips på vad vi kulle passa på att se i Kochi.
Så var det lunchdags.

Helt ok. "burkarna" var en slags youghurt och någon slags kaka. Kakan såg ut som typ sågspån, men när man blandade ner den i youghurten så var den riktigt god.

När vi körde förbi flygplatsen kunde vi se hela fält med stora solcellspaneler. Kochis flygplats är den enda flygplatsen som enbart drivs av solceller berättades det.

En sak som hängde kvar efter resan var när mannen berättade om den senaste monsunen.
Det hade regnat ovanligt mycket och dammen började bli full. De var då oroliga för att den skulle brista. Mitt i natten bestämdes det att man skulle öppna och släppa ut vatten. Massor med människor hade inte fått information om detta och när vattnet kom, många låg och sov, dog de. Fruktansvärt! De kunde ju ha informerat bättre och gjort det under dagtid. Så ofattbart att man bara kan göra så :(

Med lite försning så var vi framme i Kochi efter 8,5 timme.
Utanför stationen stod denna gulliga polisbilen,

En rickshaw till hotellet, dumpa väskorna och sedan en ny rickshaw in till city och Broadway, marknadsgatan. Klibbig värme och trånga gator. Mest kläder och väskor men också massa kryddor, Kryddorna gjorde att det luktade varmt, sött och sommar :)
Klockan började närma sig sju så vi knallade in på ett hak för att få oss lite mat.
Grill n Chill

Det blev pommes och kycklingspett där varje kycklingbit hade speciell kryddning.
Fick vänta länge på maten, men den var god.

En söt grönsaksblomma hade de gjort också

Nu var vi lite trötta så tog oss tillbaka till hotellet och upp till takbaren.Tobias tog en whiskey och jag en Pepsi light. Lite efterrätt fick det bli så här på kvällskvisten också.

Utsikt över staden i natten

Efterrättstallrikarna talar väl för sig själva även idag :)

Fick pratat med Andreas och facetimeat med katterna :)
Nu börjar klockan närma sig elva och det har varit en lång dag.
I morgon skall vi utforska lite i de centrala delarna och på onsdag tror jag det blir en backwatertur med husbåt :)

Söv gott, för det hoppas jag göra i alla fall. Får se om Tobias lyckas sova med tanke på hur mycket han sov på tåget ;)