The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 19 den 30 januari - Husbåt, ormbesök och dry day

Kategori: Indien 2019

Idag skulle vara en lugn dag full med njutning för själen så var i alla fall tanken.
Började dagen med en lite extra god frukos

Klockan 10 kom chauffören som skulle köra oss ut till Alleppey och vår backwater tur med husbåt.
Denna tur har jag sett fram emot ända sedan jag såg det på nätet för några månader sedan.
Det skulle ta en timme att köra dit. Tog 1 timme och 40 minuter då vår chaufför inte hittade vägen. tog djupa andetag och bestämde mig för att inte bli irriterad trots att vi skulle komma sent. 11:30 skulle vår båt gå och jag vill ju gärna vara på plats i god tid. Visst, vi hade hyrt hela båten så de skulle knappast åka utan oss, men det är liksom en principsak. Denna chauffören var dessutom djupt förälskad i sin tuta så han tutade heeeela tiden. Nåja tillslut kom vi i alla fall fram.

Vår husbåt såg ut så här

Visst är den söt :)
Precis som jag hoppats. Vi skulle dessutom ut och åka på en flod av vackra lila blommor.
Vi fick en liten husesyn, i vårt hem för några timmar.

Vårt rum

Med egen toalett och dusch

Ett vackert fönster ut

Nu var vi ju inte alls här nere då vi valde att sitte uppe på däck och njuta av den fantastiksa utikten. Men i alla fall ...

Vi fick en välkomstdrink att avnjuta

Många husbåtar färdades i dessa vatten. Längst med floderna fanns hotell och bostäder. Var intressant att se befolkningen i deras vardag där de arbetade vid sina hus eller tranporterar via floden.
Jag har tagit jätte mycket bilder och skall försöka att inte lägga ut allt för många, men liksom ni måste ju få se :)

Många kvinnor stod och tvättade kläder, diskade eller förberedde mat vid floden

Vi såg även flertalet ute med båt för fiske, transport mm

Lite fåglar förstås

Njöt för fullt av resan och allt det vackra

Så kallades vi ner till lunch som de lagat till oss på båten
Massor md god mat och vi njöt för fullt ... till en början

Plötsligt se vi en grön ORM som hänger ner och slingrar sig på sidan från taket!
Jag tycker INTE om ormar!
Jag ropade på besättningen som kom, men då hade den jävla ormen flyttat sig och de hittade den inte.
Yepp, fanskapet var kvar på båten och skulle vara det under de 3 timmar som var kvar av vår mysiga, härliga båttur. Ok det var inte någon gigantisk orm, men man vet ju att de är de små spindlarna som är giftigast så det är säkert samma med ormar!! Ahhhhhhhhhh!!!

Blev alldeles för stressad för att hinna ta en bild av ormen så ni får helt enkelt föreställa er fanskapet.
Ormar får gärna finnas, eller kanske inte gärna men får väl finnas i alla fall, men inte fan skall de dela båt med mig! (förlåt för alla svordomar, men det liksom behövs för att föklara mitt känslotillstånd just då).

Vi återgick upp på däck. Tobias, som var lungnare än mig tog platsen närmast den delen som ormen dinglat ner från. Jag valde behörigt avstånd från kanterna. Det tog ett tag innan jag åter kunde slappna av och återgå till att njuta av omgivningen. Den jäkla ormen skrattar säkert åt mig där han ligger och trycker!!

Nåväl, jag skulle min själ inte ge den glädjen av att förstöra resten av resan och lade till slut åter fokus på utsikten. Kikade naturligtvis runt med jämna mellanrum för att inte den lilla jäkeln skulle få glädjen att överraska mig igen!

På eftermiddagen fick vi serverat gott te och någon som jag inte vet vad det var, men kan säga att det var gott. Besättningen var inte så hemma på engelska så det var liksom inte lönt att fråga.

Tobias njuter av teet utan hatt :)

Vi passerade självklart både tempel och kyrkor på vägen.
Ett smakprov kan ni få

Solen började sin nedgång på slutet av resan

Ormen valde att lämna oss i fred, i alla fall visade den sig inte mer.
Trots ormbesöket så måste jag säga att detta var en helt underbar resa. Underbart väder, härlig utsikt och ett slags lugn som spred sig genom hela kroppen. Rekommederas mycket varmt!

Chauffören hade väntat på oss under de nästan 6 timmar som vi varit ute med båten och tog oss helskinnade tillbaka till hotellet.

Lite trötta efter all den friska luften bestämde vi oss för att bli kvar på hotellet, klockan var sju och det mörknade ute. Middag nere på hotellrestaurangen får det bli. Tobias längtade efter en go kall öl att dricka.
En liten förrätt  och sen valde vi pasta med kyckling. Tobias bad om en öl. Nej det gick inte idag. Nähä, varför inte det? Jo det är dry day idag. Dry day? Jo, vissa olika datum under året så har man sk. dry days. Dessa kan variera mellan de olika staterna, idag var det dagen för Mahatma Gandis död och de är här i Kerala (och några stater till) dry day. Så min käre make får vara torr i halsen tills i morgon :)
Snopet! Men Pepsi fick duga det med, pimpat med sugrör.

Slappa några timmar på rummet och fundera på hur vi skall tillbringa morgondagen, vår sista dag här.
Tidigt fredag morgon så är det dags att flyga hem igen:)

Önskar alla en ormfri dag :)