The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 2 den 13 januari Old market

Kategori: Indien 2019

En ny härlig dag. Vi somnade tidigt i går, vissa tidigare än andra (Tobias) ... trots det gick vi inte upp förren klockan var typ 9. En fantstisk stor frukostbuffe med både kontinental och indiskt.
Lite trist att jag inte är sån som kan äta en massa lagad mat direkt på morgonen. Blev lite frukt, bröd och en skvätt yoghurt.

Efter frukost var det dags att ta sig ner till stan igen, ca 45 min på Metron. Biljettmaskinen bråkade så fick köa en stund men tillslut fick vi våra poletter i alla fall. Dags att ta sig genom säkerhetskontrollen, en för kvinnor och en för män, precis som i går. Denna gången stoppade hon mig, du får inte ha tändare med dig det är förbjudet! Ok, tyckte det var konstigt då jag passerade en massa kontroller igår utan problem. Men visst om det är förbjudet så är det väl så (regler är till för att följas ju). Räddades dock av en manlig kontrollant som informerade henne om att en fick man visst lov att ha med sig. Hon var nog helt enkelt inte van vid kvinnor med tändare. Mycket ovanligt att Indiska kvinnor röker. Många tittar efter en när man är europee och inte minst en kvinna som dessutom rökar. Hemska tanke. Men som alla vet sä är jag ju en ganska ovanlig kvinna :)

Inne i stan vid block C stod Abi, vår chaufför och väntade på oss för dagens utflykt i gamal Dehli.
Pressade oss genom trafiken, som är helt tokig här. Men som sagt i Dehli området bor minst 22 miljoner människor så det är väl inte så konstigt. I dag är det söndag och då kommer många från landsbyggden in till Dehli vilket medför extra mycket trafik på vissa sträckor.
Vi körde till Röda fortet (inte de i Agra) och där fixade Abi fram en kille som skulle köra oss med en Rickshaw (cykelvarianten) då det inte fick köra med bil där. Kommer nog vara öm i arslet i flera dagar efter den skumpiga turen. Det gällde att hålla alla delar av kroppen innanför då trafiken var mycket tät och man annars riskerade bli av med en arm eller så. Men var ändå en kul  och trevlig upplevelse:)
Jäklar vad han trampade på, efter ett sånt pass behöver han inte träna benen på gymmet i alla fall :)

Röda fortet

Vi kördes vidare in i old Dehli mot marknaderna. De största och mest kända marknaderna här. De största marknaderna var bl.a bröllopsmarknanden, silvermaknaden och kryddmarknaden.

Då det ar söndag var silvermarknaden stängd så vi fick besöka en av de älsta delarna där fabriken sålde sina varor. Byggnaderna var 200 år gamla och området ägdes av 9 familjer i många generationer.

Utanför "fabriken"/butiken

Vårt exklusiva fordon för turen

Det blev inget silver handlat men några sjalar kunden jag inte motstå :)
Nedan en av dem

Över de smala gatorna som vi färdades fanns mängder med kablar dragna. Vissa ställen så många att man var orolig för att stöta vid dem och få sig en stöt. På ett ställe var det en gäng med apor som klättrade runt. Hann inte få med så många men nedan ser ni 2 av dem.

Vi tog ett litet stopp på kryddmaknaden, lite te och goda kryddor ville vi ha med oss

Lite blandade bilder från Old Dehli

Ett beök vid Dehlis största Moske stod på sedan på schemat.
Av med skor och strumpor. Det var fri entré men man fick betala för varje kamera man hade med sig inklusive mobiltelefoner. Han vill vi skulle betala för 2, jag protesterade och visade upp min kamera bara en. Han mumlade och gav oss en biljett.
Tydligen var jag för utmande klädd för jag var tvungen att klä mig en nått tältliknande för att få komma in. Träddes över ryggävk och allt. Visst blev jag vacker?! :)

Några bilder från Mosken

Dag att ta oss tillbaka till Abi för att köra vidare i den galna trafiken.

Nästa besök blev Thomb of Mahatma Ghandi.
En stor park med vacka blommor och massor med inristade visdomsord.

Nu började magen göra sig påmind och ville ha mat, klockan närmade sig 17. Vi tog farväl av Abi för dagen, i morgon hämtar han upp oss på hotellet då det är dags att flytta till Agra.

Vi promenerade omkring och som vanligt såg vi kanske förvirrade ut :) en kille stannade och frågade om vi behövde hjälp. Vi sa att vi letade efter något ställe att äta,. Han gav oss förslag på ett bra ställe. Skall man ha alkohol till maten måste man välja en pub. Han förklarade att det inte var lika myket turister i block  M där det fanns en bra bar Ministry Of Beer (MOB) som har god mat och serverar alkohol. Vi träffar hela tiden på omtänksamma och trevliga Indier på våra strapatser. Lika roligt varje gång man får lära sig lite mer om hur deras liv ser ut. Vi pratade en stund till och sedan såg han till att vi fick en Richshaw till rätt pris som köre oss bort till MOB.

Ett av de mysigare ställen innen i stan, de hade en liten uteplats på gården.

Indisk mat var tanken idag och det slutade med Lemon garlic and pepper chicken och chicken khurana.
Inga små portioner direkt. Lika gott som alltid, Indisk mat är verkligen min grej :)

Tobias fastnade för en transformer som fanns på pubens andra våning

Efter maten började vi dra oss tillbaka mot Dwarka och sista turen med Metron (tror vi i alla fall).

En sak som jag reagerat på är att det är så rent och fräsht på alla stationerna och inne i vagnarna. Inget skräp, inget klotter bara en massa människor.

Tillbaka på hotellet, och dags att slappa lite och skriva dagen blogginlägg.
En liten tur nere på Hotellets shopping, blev dock bara läsk men i alla fall.

Tack för idag och ta hand om er alla!!