The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 7 den 18 januari - Stekta i bergen

Kategori: Indien 2019

Vaknade rätt utvilad, mycket bekväm säng :)
Fanns inget varmvatten men å andra sidan så var det rätt varmt i badrummet så det gick rätt bra. Extremt långsam roomservice här ... bad 2 gånger i går om en extra handduk och över ett dygn och 3 påminnelser senare har de fortfarande inte anlänt. Så kan de bli ...

Ingen frukost på hotellet så vi tänkte vi drar mot Gate of india och tar en frukost där.
Fick fatt i en taxi och var snart på plats. Vi började prata med en kille där och det slutade med att fick ändrade planer och åkte ut till Sanjay Ghandi National Park istället.

En bilresa på nästan 1,5 timme. Man slås av hur många olika slumområden det finns när man sitter där och tittar ut genom fönstret. Men det är klart 22 miljoner människor är rätt många. Det lyckas bygga sin hus på det mest fantastiska sätt. Ovanpå varanda, i bergskanter och överallt där det funnits plats.

Så kom vi fram till nationalparken. Första var tiger safari. Jag hade blivit lovade att det var vilda tigrar som levde i reservat så tyckte det skulle bli kul att se om vi kunde se någon. Men det slutade bara med att jag var förbannad. Vi körde in och tittade oss omkring, såg inga vilket är ok de kan ju vara på annan plats. Så stannar det vid ett hägn och där ligger ett lejon, Inlåst i en jävla hage! De körde ner en bit till och där var 2 hägn till med några tigrar i, jag tittade inte ens då jag var så arg och kände mig så lurade. Sånt här vill jag inte se och definitivt inte vara med och stödja. Jag ifrågasätter om det över huvud taget fanns några vilda tigrar där eller bara de stackarna som låg i hagarna. Inga bilder därifrån för min del Grrrrr

Vi körde i alla fall vidare och jag bestämde mig för att försöka vara lite mer positiv,
Nästa stopp var Kanheri Caves.
Kanheri Caves är en massa grottor och stenmonument uthuggna direkt ur berget.
109 st grottor, tror de äldsta är 2400 år gamla! Det var framför allt ett utbildning center bland buddhister och många pilgrimmar reste dit. Även flera av grottorna var permanenta boenden.

Det var massor och åter massor av branta trappor, nästan inga räcken 31 grader varm och stekande solsken. Kan säga att det tog på energin att klättra runt bland alla 109. Intressant att se, men de flesta vara bara typ hål med en soffa, viloplats i. Vissa var massa uthackade scenerier.

Svetten rann och vi kände oss mer i flytande än i fast form när vi klättrat tillbaka ner igen.
Även här fanns mycket apor, nedan ser ni en som satt och mumsade på lite kex.

Svettiga bilder på oss :)

Himla tur att jag hade köpt offroad sandaler :))

Vatten och mer vatten och vidare till nästa plats.
En tempel, ok tempel är vackra men måste erkänna att dom börjar bli lite enformiga ... gäsp
Massor av apor sprang runt oss och jag får erkänna att jag tittade mer på dem än på templet ...

Hoppar över tempelbilderna, apan är som sagt sötare :)

Sedan var det dag att dra sig åter till staden.
Nedan bild är en vy in mot Mumbai, det är inte dimma man ser utan luftföroreningar!!
Kanske inte så konstigt att man hostar till ibland och att ögonen svir lite.

Åter i staden jagade vi efter en ATM då vi haft problem på morgonen att få ut pengar. Fungerar bara på vissa och här är det bättre med cash än med kort. Lyckades till slut i alla fall. Svettiga och trötta kom vi på det där med mat ... men när man har semester så skall man ju inte stressa så vi slog helt enkelt i hop frukost + lunch + middag och åt vårt första mål mat vid 17.30. Så kan det gå när man har fullt upp med annat, vi skulle ju ätit frukost när vi kom till Gate of India ... men men

Det blev lite Indiskt idag,
Murg Masala och Murg Tikka Masala så med andra ord kyckling med ris och lite goa kryddor :)

Efter maten tänkte vi passa på att boka tågbiljetterna ner mot Goa. Kan säga att det är liksom inte riktigt lika enkelt om när man bokar en tågbiljett här hemma. Först var det köande, jag blir tokig. Man måste nästan klättra på personen framför sig för att ingen skall lyckas klämma sig förbi framför. Men jag har ändå lite tur för oftast så är det någon bakom mig som fräser i från till de som går före. Kanske för att jag är kvinna eller västerlänning, vet ej men är tacksam för att de bryr sig om försynta "stå fin i kö och vänta på din tur" lilla jag. Vi kom fram till luckan i alla fall och fick säga vart vi skulle vilja åka. Mannan knappade på sin dator, hummade och sade till slut att ja det kan nog gå, ni kan gå till lucka 4.

Fösta luckan kontrollerade man bara om det kunde finnas lediga platser, för att boka måste man till en annan lucka. Som tur var så var där inte så mycket turister och lucka 4 var för utlänningar :)
Bara en man före, visserligen en väldigt hetsig man som inte vill gå men tillslut så ,.. Jo det skulle finnas platser kvar. Vi fick ett formulär att fylla i, typ som en reseansökan eller nått. Vi visade våra pass och efter lite fram och tillbaka så var i alla fall resan bokad. På söndag morgon kl 05:50 drar vi alltså vidare ner mot söder.De har lovat 34 grader på söndag i Goa så tror inte att vi kommer frysa i alla fall :)

Tänk vad snabbt man vänjer sig vid nya saker. Här nere finns på vissa enstaka ställen övergångställen med trafikljus, dock bryr sig oftast inte bilisterna om det, men man får så gott som alltid kryssa mellan det körande bilarna för att komma över gatorna. Börja bli riktigt haj på det nu, konstigt egentligen att inte fler människor blir överkörda här,. Är ju faktistkt en dödsfälla man tar sig igenom massor med gånger varje dag ...

Tillbaka på hotellet, trötta i kroppen efter allt klättrande idag

och alla trappor från tidigare i veckan.
Slappekväll med en pytteliten chipspåse lite indisk gott och cola light.
Abi, vår vän och chaufför från Dehli ringde och vi fick hälsa på hela hans familj. Härliga människor som jag tror vi kommer att hålla kontakten med.

Nu orkar jag inte skriva mer idag.
Ha de helt enkelt bäst!!