The Knutsons

Vår reseblogg

Dag 9 den 20 januari - Öm i gumpen och mat på längden och på tvären

Kategori: Indien 2019

Vill börja med att skicka ett stort Grattis på fördelsedagen till Isac som fyller 11 år idag!
Hipp Hipp Hurra!!
Vi tänker på dej här nere i värmen!
Kram och ha en härlig dag!!

Larrmet ringde klockan 04.00, inte för att vi egentligen behövde någon väckning :( Inte sovit mycket i natt då det varit ett jäkla liv på hotellet. Dörrarna slår igen med en jäkla smäll varje gång man skall stänga dem och folka har ränt fram och tillbaka hela natten. De smäller så högt att man studsar till varje gång. Skall bli skönt att komma vidare. Klockan 5 lämnade vi hotellet och begav oss ner till stationen. Otroligt vad mycket folk som var i rörelse redan så här tidigt. Som ett mirakel hittade vi genast rätt på vilket spår tåget skulle gå. Vi hade valt att åka "lyxigt" vilket är executive AC med Tejas Express till Karmali, Goa. Resan skulle ta 8 timmar. Vi kom på tåget i god tid. Separata säten med benstöd och bra utrymme, kändes lovande.

Man kan verkligen inte klaga på servicen, först fick vi tidning och 1 liter vatten var. När vi kommit en bit severades vi te/kaffe och mariekex. Varnar för en massa matbilder idag, har liksom mest ätit  och sutti på arslet hela tiden :)

Kan meddela att Tobias sov gott till musiken i sina lurar mellan alla måltiderna. Själv satt jag och lyssna på musik och sov endast en liten stund. Frukosten serveades. Flingor med varm mjölk och bröd samt så kom det en omelett  efter en stund. Har aldrig provat flingor med varm mjök, men var faktiskt riktigt gott.

Studerade sceneriet utanför som mestadels av tiden bestod av skog och några enstaka stationer som vi stannade på.

Tycker det är intressant med människor och de har oftast väldigt vackra kläder. Se nedan på dessa kvinnor.

Ja så vi inte tappar tråden, mat var det ja.
Så var det dags för lunch, inte för att man var hungrig, men lite soppa kunde man väl få ner ...

Mätt och belåten lutade jag mig tillbaka och tänkte att nu kan man nog sova en stund. Men ack nej, det var bara början på lucnhen strax kom nedan bricka ...

Jag har ju sagt att jag inte skall vara feg utan verkligen äta av allt jag bjuds på denna resa så tja, bara att hugga in igen. Tror nog inte vi kommer orka någon middag idag. Tobias är lite rörig i kistan så han åt inte så mycket på tåget. Tror det är för att vi ätit väldigt mycket stark mat i flera dagar. Vi hoppas han känner sig bättre när vi kommer fram.

Efter maten bjöds det på juice, sedan var det faktiskt äntligen slut på mat för denna tågresa och vi var nästan framme. Ju närmare vi kom och ju mer öde det såg ut på utsidan desto mer orolig började jag bli. Skulle vi hamna i en lite håla ute i igenstans? Inte hela värden, det kan ju också vara trevligt men ...

Något försenade var vi då framme i Karmali. Solen stekte och vi släpade med oss bagaget ut. Jaha och vart skall vi nu ta vägen. Vi stod och funderade när en man kom och fråga om han kunde köra oss någonstans. Tja, vi vet inte riktigt vart vi skall svarade vi ärligt. Hjälpsamma som de alltid är kom han med några olika förslag. Han tyckte vi skulle köra lite mer söderut och närmare stranden. Ok, vi kör på det. Sedan satt vi och skade i en rickshaw i över en timme. Dessa jäkla väggupp,. Spelar ingen roll hur mycket fett man samlat på sig i baken, den känns rejält när man passeret gupp nummer 50!
Så var vi framme i Cavelossim Beach.
Vi tänkte vara lite ekonomiska och kollade lite på nätet vilka hotell som verkade ha ett bra pris. Vi hittade ett och knallade dit, jo de hade ett rum kvar, billigt och bra. Vi bad att få se rummet först, vilket var tur. Det var mycket slitet, inte jätte rent och balkongdörren gick inte att stänga helt och det fanns bara wifi i receptionen. Nej, de ville vi inte ha. Vi hasde oss ut igen, 32 grader, varsin ryggsäck och resväska, svetten rann. Nä, nu skall vi ha de lite mer lyxigt. Vi hittade Novotel Goa Dona Sylvia Resort. Nästan 3 gånger så dyrt som det förra men ack så mysigt. Rent och otroligt vackert. Som en oas efter allt damm och alla avgaser den senaste veckan. Vi föll pladask för platsen och tyckte vi förtjänade att få lite lyxigt.

Låg tom en blomma på sängen :)

Stor härlig balkong med utsikt till vår gård (husen ligger i olika sektioner alla runt en innergård.

Det finns har en stor vacker trädgårde ner mot havet och en egen strand.

Passade på att lämna lite kläder till tvätt då det började minska rejält i rentvättsdelen i resväskan. Då vi kom sent så skulle vi inte få tb rena tvätten förren på tisdag så en liten akutshopping till Tobias fick vi göra. Ja som den kvinna jag är så har jag fortfarande en hel del kläder kvar då jag naturligtvis packat ner mycket mer :)

Tobias började nu bli sugen på lite mat så vi begav oss till restauranten. En lite toast ville han ha och jag var ju inte direkt hungrig, men tänkte äta lite i alla fall så beställde pasta och strimladkyckling lasange.

Som vanligt så var maten mycket god.  (inga mer matbilder idag nu!).

Så mätt så jag tror inte att jag behöver äta något i morgon :) Men vi får väl se.
Nu skall vi sitta på vår härliga balkong och njuta lite av kvällen.
I morgon skall vi testa de där lata semesteralternativet och sola, bada och inte göra något vettigt alls. Vi får se se hur det går :) Tror att det kommer vara rätt så lungt här vi verkar tillhöra den yngre generationen av turisterna här Hahahaha men kan vara skönt det med.